Kort om föreningen


Bostadsrättsföreningen Räfsan nr 13 (org. 702002-8622) bildades 1971 och finns på adresserna Södermannagatan 37-39 och Gotlandsgatan 72 på Södermalm i Stockholm. Föreningens byggnad uppfördes 1973 och här finns 54 medlemslägenheter. Föreningen upplåter även med hyresrätt 3 st lokaler med en totalyta om 414 m², 3 st förråd samt 30 st garageplatser.

I avgiften (inklusive obligatoriska tillägg) ingår hushållsel, värme, vatten/avlopp, bredband, vindsförråd, tillgång till bastu och tvättstuga samt ett mindre basutbud av TV-kanaler.

I närområdet finns ett bra utbud av caféer, butiker och restauranger. Nytorget och Vitabergsparken ligger runt hörnet. Kommunikationer finns i form av busslinjerna 3 och 76 och det är fem minuters gångavstånd till Skanstulls tunnelbanestation.


Föreningens stadgar finns här.


Vanliga frågor och svar samt vanligt förekommande ärenden:

F: Var hittar jag senaste information som medlem?
S: Från och med 2022 kommer styrelse numera att publicera nyheter och händelser på Mitt Riksbyggen.

 

F: Hur byter jag namn på min postlåda?

S: Genom att göra en felanmälan via Mitt Riksbyggen.


F: Hur byter jag namn eller telefonnummer på porttelefonen?

S: Maila till styrelsen så tar vi ärendet vidare.


F: Hur beställer jag nycklar, taggar eller garageportsöppnare?

S: Maila till styrelsen så tar vi ärendet vidare.


F: Hur ansöker jag om andrahandsuthyrning?

S: Andrahandsuthyrning ansöks i inloggat läge på Mitt Riksbyggen.
Efter inskickad ansökan hanterar styrelsen normalt ärendet på kommande sammanträde.
Sammanträden hålls i regel 1 gång per månad. Läs våra stadgar kring hur vi hanterar andrahandsansökningar.

F: Jag vill lägga om mina lån och har en pantsättningshandling. Var ska jag skicka denna?

S: Pantsättningshandlingar skickas till vår Riksbyggen som har hand om vår ekonomiska förvaltning:
Riksbyggen Servicecenter, Box 540, 721 09 Västerås

F: Hur ansöker jag om medlemsskap i er förening?

S: Via Riksbyggens tjänst NyMedlem ansöker ni om medlemsskap. Normalt hanteras även detta på kommande sammanträde
men vid snäva tillträdesdatum skicka gärna ett mail till styrelsen efter inskickat ärende för snabb hantering.


F: Om jag har några frågor, var vänder jag mig då?

S: Eftersom styrelseledamöterna genomför uppdraget på sin fritid uppskattas det

om mail skickas till den gemensamma epostlåda som styrelsen delar på. Mailadressen är styrelsen@brfrafsan13.se.


F: Vad pågår just nu?

S: Inloggad på Mitt Riksbyggen lägger styrelsen upp nyhetsbrev, kalenderhändelser och

dokument som är tillgängliga medlemmarna. Här kan du läsa mer om vad som händer med

eventuella projekt, driftstörningar och annat.


Här är de senaste årsredovisningar:

År

Länk

2017

2018

2019

2020

2021

2022